Simon
Tekniker Inbrottsskydd – TeknikerSimon jobbar som tekniker på SafeTeam sedan sex år tillbaka. Han är låssmed, men även specialiserad inom fysiskt inbrottsskydd, så som dörrförstärkningar, säkerhetsfilm, galler och gallergrindar och jalusier för fönster.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Mina trevliga kollegor och variationen i arbetsuppgifterna. En dag är aldrig den andra lik. Varje söndag ser jag faktiskt fram emot måndag och en ny vecka på jobbet. Är det inte så, så har man valt fel jobb!
Vad gör du en vanlig dag på jobbet?
En vanlig dag startar inne på kontoret. Vi brukar jobba två och två, så jag och kollegan går igenom dagens jobb; vilket material vi behöver ha med oss ut och om vi behöver ringa några kunder och stämma av. Sedan åker vi ut och lagar dörrar, garageportar, svetsar gångjärn, monterar brytskydd och justerar upp dörrar. Jalusi- och låsjobb förekommer också.
På senare tid sitter jag även med en del projektering på kontoret. Då har jag kontakt med kunden och sätter mig in i dennes behov, tar fram en lösning, räknar på material och timmar och presenterar en offert.
En specialitet hos oss på SafeTeam i Frölunda är den egna tillverkningen av förstärkningsplåtar för dörrar, i både stål och aluminium. I vår verkstad tillverkar vi brytskydd i unika mått och material för varje unik dörr. Måttanpassade brytskydd för aluminiumdörrar har vi i princip inga konkurrenter inom, så efterfrågan är stor.
Hur är SafeTeam som arbetsplats?
Vi har en väldigt trevlig stämning hos oss, och även på andra SafeTeam-avdelningar. Det är lätt att ringa varandra när vi behöver hjälp.
Sen har vi väldigt bra kunder också. Vi har många stamkunder som ofta kommer in här och tjôtar. Genom åren har man nästan blivit kompis med varandra och det gör också att man blir extra driven och engagerad att göra ett bra jobb. Alla kunder blir ju glada när man löser ett problem åt dom, och det gör det roligt att jobba!
SafeTeam profilerar sig genom att erbjuda Service i Särklass, vad betyder det för dig i din roll?
Att alltid vara proffsig och glad tycker jag är en självklarhet. För mig betyder Service i särklass något mer – att förstå kundens bästa. Exempelvis om kunden har tänkt sig en speciell produkt, så ska man kunna förklara varför en annan produkt kanske löser kundens problem på ett bättre sätt. Helt enkelt att bry sig om vad som blir bäst för kunden!
Vad är ditt bästa säkerhetstips?
Var säkrare än grannen! Om din dörr är säkrare så väljer inbrottstjuven grannens dörr.